Mammakroppen
Postat:2010-11-07 Klockan:00:27:04

Jag har äran att presentera mammakroppen, en lång historia efter 2 graviditeter. Den nakna sanningen. Redan då Wilhelm var 6-7 månader fick jag veta att jag var gravid igen. Oplanerat planerat! Vi ville ha barn tätt.
Min kropp hade just börjat att återhämta sig efter första graviditeten men jag hade ännu 6 kg kvar att gå ner. Jag hade ont i slutet på första graviditeten, foglossning. Andra gången så kom bäckenbesvären mycket tidigare, var mer påtagliga och än mer smärtsamma.

Kroppen innan graviditeterna, det var ungefär här det började. Hello Vacation!


Ett år senare
Första graviditeten - Big belly


Ut kom den sötaste. En kille, jag som hade varit nästan säker på att det skulle bli en tjej. Men det blev en helt underbar prins!


9 månader senare, gravid på nytt i vecka 10 eller 12 tror jag.


Beräknad förlossning var 15:e Feb. Så här såg magen ut i Januari, en månad innan förlossningen, som startade 20/2 2010. Januari 2010 (andra graviditeten) jag vägde nästan 90 kg, 87 i alla fall.


Ut kom den här godbiten som pekade "fuck u" (kolla in fingret) till världen & föddes med "segerhuva", dvs föddes i fosterhinnorna. Vattnet gick inte förrän han var ute. På bilden har han hunnit bli 2 månader.


Den andra förlossningen blev en otrolig kick, ett startskott som gjorde mig otroligt sugen på allt! Jag stegade glatt från förlossningsrummet till mitt rum på BB, nyförlöst med min baby i famnen. Åkte hem redan nästa dag. Och jag måste bara nämna att jag & "pappa C" var ett sånt jäkla bra team den här gången.
Då kan vi tala om kontrast då jag efter första förlossningen var nästintill sängliggande i 3-4 dagar. Då var jag trött, hade ont och ville inte alls möta världen, bara få vara med min familj (i en liten mysig bebisbubbla).

3 månader efter förlossningen sisådär 17 kg lättare. Promenader plus ett & annat yogapass när barnen sov middag. Jag kände ännu av lite bäckenbesvär & gjorde en hel del knipövningar då jag hade känningar som gjorde mig livrädd att få framfall (vilket jag lyckligtvis inte fick).


8 månader efter förslossningen. Nu har jag blivit lat och tränar bara 1 gång i veckan, ibland 2. Än är magen sladdrig men jag har ännu hopp om att trimma mig slankare.
Satsar på beach 2011. Vem är med mig?


Visst kan det vara tråkigt att tala om & visa upp kroppen. Men aj så nyttigt speciellt för mig, att acceptera sig själv precis som man är. Genom att visa upp mig själv så hoppas jag att också andra vågar. Vågar vara stolt. Var stolt över din mammakropp, den kan göra underverk. Självklart är det som finns under ytan, den du är som person det mest värdefulla, glöm inte bort det. Och om du nu tappar bort dig i allting så är det aldrig försent att hitta rätt, rätt för dig.

Den här hösten har jag sett till att jag har en aktivitet 1 gång i veckan, då tar jag bilen och sticker iväg och gör någonting som jag tycker är kul och pojkarna är hemma med pappa.
Den här veckan bokade jag sovmorgon till mig själv, 1 dag i veckan, varje vecka.
Det känns bra för mig.

Resan började redan 2006 då vi började att planera bebisverkstan. Ett plus på nyårsafton 2007 förändrade våra liv. Nu är vi här & nu med 2 små killar som fyller & förgyller våra liv & varje dag med kärlek & bus och galna upptåg. Visst är det jobbigt ibland (men sånt är livet & dessutom så väljer man ju faktiskt själv precis hur, det är ju faktiskt en själv som styr) men om man tänker efter aj så värt det. Vi började som 2 & nu är vi en hel familj på 4. Visst är det fantastiskt! Just Great!





Kristin

Jag har helt slutat bry mig om bristningar och sånt. Det är som det är. Jag tycker inte att man behöver skämmas över att kroppen har förändrats! Jag har gått upp mycket i vikt, och jag kan verkligen inte skylla allt på graviditeterna. Detta skäms jag över, men det är en annan sak.



Min svägerska säger att hon inte vill ha barn, för man blir bara tjock och får bristningar (hon är 25 år). Min svärmor svarar henne att "det behöver man väl inte få". På nått sätt tar jag det som att jag är lite sämre än de som inte fick bristningar...



PUBLICERAT: 2010-11-14, 21:44:34 | URL: http://winnertaco.blogspot.com/
Maria

Blev helt gråtfärdig, vet inte varför, men det var så fint skrivet allting. Och jag förstår Preciiis vad du menar med allt när det gäller kroppen. Inte alltid så kul med dessa förändringar efter två täta graviditeter men vad gör väll det, vi har ju två vackra barn och det är ju faktiskt helt underbart!



Gulliga lilla Wille! Han kanske känner av era tankar kring hemlängtan, barn verkar ju känna mer än man kan tro. Följ er magkänsla och allt kommer bli till det bästa! Bara era två fina pojkar får vara med Er mår de såklart bäst!



Kram på dig och dina prinsar



PUBLICERAT: 2010-11-16, 21:30:11 | URL: http://skralte.blogspot.com

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: